January 29, 2016

PANDUAN REFUND DUIT TIKET FLIGHT AIR ASIA

Bismillah..

Fuh, dah 4 kali taip entri ni asyik hilang je. Macam nak marah pun ada..haihh..

Ok, entri ni nak share cara refund tiket flight yang dicancelkan oleh pihak Air Asia. Sebab dah ada pengalaman, boleh la share kan. 

Haritu masa nak g konvo, 2 weeks before fly, dapat emel dari AA kata my flight have been cancelled. OMG! Sebab masa tu belum ada pengalaman, tak tau apa nak buat. Dalam emel tu dia bagi alternatif. 


2 alternatif yang diberi ialah, 1 kita boleh tukar kepada penerbangan seterusnya dan 2 kita refund balik duit tiket. Untuk refund duit dibolehkan dalam kes ni sebab flight dicancel oleh pihak AA sendiri. Aku pilih pilihan kedua sebab flight seterusnya untuk hari yang sama malam je ada. Dan kebetulan pulak aku cek tiket dari kk harga RM 85++. Haa, better refund kan sebab hari tu aku beli tiket 160++. Kira untung la aku dapat jimat.

Bila dah klik pilihan kedua tu ingatkan dah settle la. Pastu aku cek dalam akaun AA aku status refund tu. Kena masukkan case no. atau booking no. Aku just ada booking no. je time tu, masukkan tapi NO RECORD FOUND.

Tak tau nak buat apa, gigih la cari no.fon AA, tapi tak jumpa jugak. Ada jumpa tapi tak dapat. Macam pelik pulak AA xde contact no. kan. So, cara terakhir guna chat online AA. Masa masuk chat online tu, kena queue lagi, so kena la tunggu a few minutes. Lepas dapat bantuan daripada pihak AA, buat laporan kat e-form dalam web Air Asia ni http://www.airasia.com/jp/en/e-form.page baru dapat case no. Then cek balik dalam akaun AA guna case no. tu, Alhamdulillah status dalam proses.




Disebabkan pihak AA kata proses selesai dalam 1 ke 2 bulan, aku pun x la menunggu sangat duit tu masuk dalam akaun aku. But, dalam 2 minggu lepas tu, dapat 160++ dalam akaun, so curious dari mana datangnya duit tu. Langsung tak ingat pasal refund tiket ni. Beberapa hari lepas duit dah masuk baru dapat emel dari AA gtau pasal duit tu.


Alhamdulillah, selesai proses refund. 


0 comments:

Post a Comment